onsdag 2 mars 2011

Vi har fået en dreng!

Jeg ved ikke, hvor mange gange vi har fået komplimenter til vores lille dreng, der altså hedder Esther og er 10 måneder. Måske klæder vi Esther lidt drenget, måske er det håret, der til forveksling ligner farens frisure eller også ser hun bare ud som en dreng. Pyt...vi er vældige glade for alle de mange komplimenter, hun/han har fået, og som vi har brugt som indgangen til en samtale. Vi har mødt så mange spændende mennesker her, der har givet os lidt af deres tid. Vi sidder nu i lufthavnen i Christchurch og venter på vores fly. Også lufthavnen er ramt af jordskælvet, men det er heldigvis ikke så slemt.

De sidste dage i New Zealand har været afslappende. Mandag var vi i Wellington og besøgte den botaniske have, gik i butikker og drak en del kaffe. Tirsdag sejlede vi til Picton, hvor vi ville leje en bil, så vi kunne køre til Christchurch. Det var nu ikke helt så enkelt, som vi havde håbet på. Mange ville ikke leje en bil ud for to dage eller have deres til bil til Christchurch. Til slut lykkedes det os heldigvis at få en bil, men først fra onsdag eftermiddag. Det betød, at vi havde et døgn at lære Picton at kende. Det blev et hyggeligt døgn med endnu mere kaffe, endnu flere is og endnu flere nye bekendtskaber. Onsdag væltede det ned med regn fra tidlig morgenstund. Vi har vist bare haft to regnvejrsdage på hele vores rejse, så vi føler os ret heldige. Vi boede på en campingplads lidt uden for byen, og ejeren af pladsen var så sød at køre os ind til byen, så vi ikke blev helt gennemblødte. Endnu en engel vi har mødt her i New Zealand.
I går kørte vi så til Kaikoura, hvorfra man kan sejle ud og se hvaler. Det må vi dog have til gode til en anden gang, for vi kom først frem om aftenen. Vi spiste aftensmad på en restaurant, hvor vi mødte et nygift par fra Christchurch, der vist var klar til at adoptere Esther. De ville ikke tilbage til Christchurch og overvejede at flytte til Wellington eller til Australien. Tusinde flytter fra Christchurch for tiden. Mange steder har man ikke vand eller strøm, og som de to nygifte sagde, er folk bare blevet trætte af jordskælv. Der var jo også et stort jordskælv i september. Det må være så mærkeligt pludselig at skulle lægge sit liv helt om.

Her til morgen stod vi tidligt op og nød et par timers kørsel til lufthavnen. Endnu engang var det fantastisk natur vi kørte igennem. Også delfiner, der legede i havet, så vi og forsøgte at fange med kameraet. Vi sugede de sidste indtryk til os og snakkede om, hvor anderledes det skal blive at komme hjem til Sverige med kulde og korte dage. Alligevel glæder vi os dog til at komme hjem. Det har været et fantastisk eventyr, vi har været på og som vi kan leve på længe. Tak til jer, som har kigget ind på vores blog. Tak for søde kommentarer, bekymrende tanker ved jordskælvet, for politisk opdatering og tanker i det hele taget. Vi viser gerne billeder frem ved lejlighed.